Zgodnie z danymi zaprezentowanymi na specjalnej Konferencji Amerykańskiego Związku Badań Nad Rakiem w dniach 27-30 stycznia 2018 r., poświęconej tematyce otyłości oraz jej wpływu na występowanie raka, niedostateczny sen lub sen złej jakości są powodami podwyższonego indeksu masy ciała (BMI). Otyłość z kolei zwiększa ryzyko zachorowania na raka.

Badanie przeprowadzono na 120 dzieciach, a ich średnia wieku wynosiła 8 lat. Aby śledzić cykl zasypiania oraz przebudzania się dzieci, nosiły one przyspieszeniomierz 24 godziny na dobę przez okres co najmniej pięciu dni. Aby ocenić nawyki żywieniowe, dzieci musiały przejść test, który polegał na tym, że dziecko podczas spożywania posiłku zgłaszało badaczom, w którym momencie osiągnęło sytość.

W efekcie odkryto, że jakość i ilość snu u dziecka wpływają na jego nawyki żywieniowe oraz wagę ciała. Krótszy czas snu wiązał się z wyższym wskaźnikiem BMI, a każda dodatkowa godzina snu dziecka skutkowała obwodem w talii mniejszym o 1,29 cm.

Metody przeprowadzenia tego badania, jak i same wyniki są dość kontrowersyjne. Sen jest oczywiście tylko jednym z czynników mogących wpływać na wagę ciała u dziecka. Innymi czynnikami są uwarunkowania genetyczne oraz rodzaj diety, a na nawyki oraz wybory żywieniowe dziecka w dużym stopniu wpływa też jego nastrój (o wpływie nastroju na nawyki żywieniowe dowiedziecie się już w kolejnym wpisie!).

W dzisiejszych czasach wiele dzieci nie otrzymuje odpowiedniej dawki snu. Częstym tego powodem są różnego rodzaju rozpraszacze, takie jak urządzenia elektroniczne będące obecne w czasie procesu zasypiania, które to opóźniają moment zaśnięcia dziecka. Zdecydowanie warto wziąć ten fakt pod uwagę i zadbać o to, aby usypiać dziecko w jak najlepszych warunkach wspierających jego zdrowy i niczym niezakłócony sen. Wpłynie to pozytywnie na wiele niezmiernie ważnych aspektów jego życia, ponieważ w trakcie snu następuje intensywny rozwój mózgu oraz regeneracja organizmu. Ponadto, podczas głębokiego snu wydzielany jest przez przysadkę mózgową hormon wzrostu. Rola snu w rozwoju każdego malucha jest nieoceniona, dlatego warto zadbać o wczesną porę zasypiania dziecka. Nie bez znaczenia są także regularne drzemki, dzięki którym dziecko może odpocząć i lepiej funkcjonować w dalszej części dnia.

Źródła:

American Association for Cancer Research. „Quality of children’s sleep may affect eating habits and weight: Poor sleep is associated with obesity, which can increase cancer risk.” ScienceDaily. ScienceDaily, 26 January 2018. www.sciencedaily.com/releases/2018/01/180126085445.htm